Cvjetnica (B)

Današnja se liturgija sastoji od dva važna trenutka: 1. sjećanje na Isusov svečani ulazak u Jeruzalem, koji oduševljeno prihvaćaju maleni i jednostavni a distanciraju se svećenici i starješine naroda; 2. euharistijsko slavlje, u kojem važno mjesto zauzima navještaj Muke Isusove. S mnoštvom iz Jeruzalema slijedimo Isusa. Zajedno s blaženom Djevicom Marijom uronimo u ovaj otkupiteljski trenutak i meditirajmo onu muku po kojoj smo spašeni.

Danas Isus ulazi u Jeruzalem i time počinje Veliki, Sveti tjedan, u kojem doživljavamo njegovu muku, smrt i uskrsnuće, snagu ljubavi koja sebe dariva za spas svijeta. Isus otkupiteljskim činom ulazi danas u naše gradove, u naša sela i u naša srca. Primimo ga svečano, podižući graničice, kao što je bila svečanost našega krštenja i svaki put u sakramentima kada nam je komunicirao svoje spasenje. Liturgija nas poziva da upremo svoj pogled u Krista vječnoga Kralja kako bismo svi zajedno bolje razumjeli vrijednost njegove Muke i poniženja jer je to put do konačne proslave. Slijedimo Isusa ne samo u ovom slavlju svečanog ulaska nego sve do Kalvarije gdje će, po smrti na križu, zauvijek trijumfirati nad grijehom i smrću. On, kako tvrdi Pavao, ne prepoznaje više samog sebe kao moćnog suca i kao onoga koji ima moć kažnjavati. Postao je čovjek i stoji uz nas znajući dobro što je u čovjeku. Njegova slabost pobjeđuje naša zla. Njegova ljubav umanjuje našu krivnju i daruje nam život vječni.

Isus je Bog kojega nije moguće prihvatiti bez osobnog obraćenja. Isus, pravi Bog, lišio je sebe svih znakova božanstva, ponizio se toliko da je postao bratom ljudima i s njima dijelio smrt kako bi ih učinio dionicima svoje božanske naravi. U stvarnosti, govoreći o trijumfu, nalazimo se pred trijumfom malenosti, jednostavnosti, krotkosti. Njega zanimaju srca, uvjerenja, a ne aplauzi. Krist danas želi da ga prepoznamo kao Kralja u njegovoj razoružanosti, u njegovu prihvaćanju progona, u njegovu neopiranju nasilju, brutalnom mučenju, u poniženjima koja mu nanose neprijatelji (prvo čitanje). Isus traži da bude čašćen kao Sin Božji, u njegovu nevjerojatnom „izvlaštenju“, u njegovoj solidarnosti s ljudima (drugo čitanje).

Prema sv. Pavlu, vjernik je pozvan „pasti na koljena“ pred svojim Gospodinom (Fil 2,10), koji stoji pred njim bez znakova prestiža i vlasti, poslušan planu Očevu koji ga vodi u sramotnu smrt na križu. „Krist je za nas postao poslušan do smrti, do smrti na križu. Zato Bog njega preuzvisi i dade mu Ime koje je nad svakim imenom“ (Fil 2,8-9). Ovo „Ime“ koje kršćanin zaziva jest ime ozloglašenoga i prezrenog od ljudi. Na Kalvariji se događa čudesno priznanje:  „Stotnik koji stajaše prema njemu, kad vidje da tako izdahnu, reče: ‘Uistinu, ovaj čovjek bijaše Sin Božji’“ (Mk 15,39). Poganin ispovijeda svoju vjeru, ne u trenutku veličanstvenog trijumfa, nego u trenutku „sablazni“ poraza. On otkriva Isusov identitet preko križa. Njemu se pridružuje i nepoznata žena iz Betanije koja svojim djelom izražava štovanje Isusu. To je pogled vjere koji joj omogućuje da nadvlada zid sablazni. U gesti ove žene prepoznajemo nešto suprotno mržnji, prijevari i izdaji. To je gesta plemenite ljubavi.

Postoji i drugi bitni putokaz: mržnja i izdaja čine samo okvir. Ljubav doista stoji u središtu, pobjeđuje kukavne račune neprijateljstva. „Ljubav se ne boji svoje vlastite nemoći. I baš u tome je snaga njezine svemoćnosti“ (E. Jüngel). „U Isusu imamo otkupljenje njegovom krvlju, oproštenje grijeha, prema bogatstvu njegove milosti“ (Ef 1,7). „Znate da niste otkupljeni ničim raspadljivim – srebrom ili zlatom – nego dragocjenom Krvi Krista, nevinog Jaganjca“ (1 Pt 1,18). Isus je ovim jedinstvenim činom dvosmjerne ljubavi: prema Bogu i prema ljudima opečatio povijest čovjeka i svijeta – povijest spasenja. S križa svima obznanjuje tko je Bog, koliko On ljubi čovjeka i čitav svijet. „Isusova je smrt sažetak, srž i vrhunac svega Isusova djelovanja“ (W. Kasper). Obraćeni čovjek životom uprisutnjuje Krista čineći ono što je od njega naučio. Stjepan Lice u svojoj molitvi – PUNINA LJUBAVI – daje nam jasnu sliku što nam je činiti te govori Isusu:

            „Učiš me kako da podijelim kruh

            s vjetrom i kamenom

            učiš me da tvoju ljubav ne dijelim

            na život i smrt

            na tijelo i dušu

            na radost i bol

            na dobre i zle

            na sunce i kišu

            na svjetiljku i njezinu sjenu

            učiš me kako da nikoga

            ne odijelim

            od tvoje ljubavi“.

Mk 14,1 – 15,47

 

Muka Gospodina našega Isusa Krista.

 

Muka Gospodina našega Isusa Krista po Marku

Za dva dana bijaše Pasha i Beskvasni kruhovi. Glavari svećenički i pismoznanci tražili su kako da Isusa na prijevaru uhvate i ubiju. Jer se govorilo: »Nikako ne na blagdan da ne nastane pobuna naroda.«

I kad je u Betaniji, u kući Šimuna Gubavca, bio za stolom, dođe neka žena s alabastrenom posudicom prave skupocjene nardove pomasti. Razbi posudicu i poli ga po glavi. A neki negodovahu te će jedan drugomu: »Čemu to rasipanje pomasti? Mogla se pomast prodati za više od tristo denara i dati siromasima.« I otresahu se na nju.

A Isus reče: »Pustite je, što joj dodijavate? Dobro djelo učini na meni. Ta siromaha svagda imate uza se i kad god hoćete, možete im dobro činiti, a mene nemate svagda. Učinila je što je mogla: unaprijed mi pomaza tijelo za ukop. Zaista, kažem vam, gdje se god bude propovijedalo evanđelje, po svem svijetu, navješćivat će se i ovo što ona učini – njoj na spomen.«

A Juda Iškariotski, jedan od dvanaestorice, ode glavarima svećeničkim da im ga preda. Kad su oni to čuli, obradovali su se i obećali mu dati novca. I tražio je zgodu da ga preda.

Prvoga dana Beskvasnih kruhova, kad se žrtvovala pasha, upitaju učenici Isusa: »Gdje hoćeš blagovati pashu, da odemo i pripravimo?« On pošalje dvojicu učenika i rekne im: »Idite u grad i namjerit ćete se na čovjeka koji nosi krčag vode. Pođite za njim pa gdje on uđe, recite domaćinu: ‘Učitelj pita: Gdje mi je svratište u kojem bih blagovao pashu sa svojim učenicima?’ I on će vam pokazati na katu veliko blagovalište, prostrto i spremljeno. Ondje nam pripravite.« Učenici odu, dođu u grad i nađu kako im on reče te priprave pashu.

A uvečer dođe on s dvanaestoricom. I dok bijahu za stolom te blagovahu, reče Isus: »Zaista, kažem vam, jedan će me od vas izdati – koji sa mnom blaguje.« Ožalošćeni, stanu mu govoriti jedan za drugim: »Da nisam ja?« A on im reče: »Jedan od dvanaestorice koji umače sa mnom u zdjelicu. Sin Čovječji, istina, odlazi kako je o njemu pisano, ali jao čovjeku onomu koji ga predaje. Tomu bi čovjeku bolje bilo da se ni rodio nije!«

I dok su blagovali, on uze kruh, izreče blagoslov pa razlomi, dade im i reče: »Uzmite, ovo je tijelo moje.« I uze čašu, zahvali i dade im. I svi su iz nje pili. A on im reče: »Ovo je krv moja, krv Saveza, koja se za mnoge prolijeva. Zaista, kažem vam, ne, neću više piti od ovoga roda trsova do onoga dana kad ću ga – novoga – piti u kraljevstvu Božjem.«

Otpjevavši hvalospjeve, zaputiše se prema Maslinskoj gori. I reče im Isus: »Svi ćete se sablazniti. Ta pisano je: ‘Udarit ću pastira i ovce će se razbjeći’.

Ali kad uskrsnem, ići ću pred vama u Galileju.« Nato će mu Petar: »Ako se i svi sablazne, ja neću!« A Isus mu reče: »Zaista, kažem ti, baš ti, danas, ove noći, prije nego se pijetao dvaput oglasi, triput ćeš me zatajiti.« Ali on je upornije uvjeravao: »Bude li trebalo i umrijeti s tobom – ne, neću te zatajiti.« A tako su svi govorili.

I dođu u predio imenom Getsemani. I kaže Isus svojim učenicima: »Sjednite ovdje dok se ne pomolim.« I povede sa sobom Petra, Jakova i Ivana. Spopade ga užas i tjeskoba pa im reče: »Duša mi je nasmrt žalosna! Ostanite ovdje i bdijte!« Ode malo dalje i rušeći se na zemlju molio je da ga, ako je moguće, mimoiđe ovaj čas. Govoraše: »Abba! Oče! Tebi je sve moguće! Otkloni čašu ovu od mene! Ali ne što ja hoću, nego što hoćeš ti!« I dođe, nađe ih pozaspale pa reče Petru: »Šimune, spavaš? Jedan sat nisi mogao probdjeti? Bdijte i molite da ne padnete u napast. Duh je, istina, voljan, no tijelo je slabo.« Opet ode i pomoli se istim riječima. Ponovno dođe i nađe ih pozaspale. Oči im se sklapale i nisu znali što da mu odgovore. Dođe i treći put i reče im: »Samo spavajte i počivajte! Gotovo je! Dođe čas! Evo, predaje se Sin Čovječji u ruke grešničke! Ustanite, hajdemo! Evo, izdajica se moj približio!«

Uto, dok je on još govorio, stiže Juda, jedan od dvanaestorice, i s njime svjetina s mačevima i toljagama, poslana od glavara svećeničkih, pismoznanaca i starješina. A izdajica im njegov dade znak: »Koga poljubim, taj je! Uhvatite ga i oprezno odvedite!« I kako dođe, odmah pristupi k njemu i reče: »Učitelju!« I poljubi ga. Oni podignu na nj ruke i uhvate ga. A jedan od nazočnih trgnu mač, udari slugu velikoga svećenika i odsiječe mu uho. Isus im prozbori: »Kao na razbojnika iziđoste s mačevima i toljagama da me uhvatite. Danomice bijah vam u Hramu, naučavah i ne uhvatiste me. No neka se ispune Pisma!«

I svi ga ostave i pobjegnu. A jedan je mladić išao za njim, ogrnut samo plahtom. I njega htjedoše uhvatiti, no on ostavi plahtu i gol pobježe.

Zatim odvedoše Isusa velikom svećeniku. I skupe se svi glavari svećenički, starješine i pismoznanci. Petar je izdaleka išao za njim do u dvor velikog svećenika. Tu je sjedio sa stražarima i grijao se uz vatru. A glavari svećenički i cijelo Vijeće, da bi mogli pogubiti Isusa, tražili su protiv njega kakvo svjedočanstvo, ali nikako da ga nađu. Mnogi su doduše lažno svjedočili protiv njega, ali im se svjedočanstva ne slagahu. Ustali su neki i lažno svjedočili protiv njega: »Mi smo ga čuli govoriti: ‘Ja ću razvaliti ovaj rukotvoreni hram i za tri dana sagraditi drugi, nerukotvoreni!’« Ali ni u tom im svjedočanstvo ne bijaše složno.

Usta nato veliki svećenik na sredinu i upita Isusa: »Zar ništa ne odgovaraš? Što to ovi svjedoče protiv tebe?« A on je šutio i ništa mu nije odgovarao. Veliki ga svećenik ponovno upita: »Ti li si Krist, Sin Blagoslovljenoga?« A Isus mu reče: »Ja jesam! I gledat ćete Sina Čovječjega gdje sjedi zdesna Sile i dolazi s oblacima nebeskim.« Nato veliki svećenik razdrije haljine i reče: »Što nam još trebaju svjedoci? Čuli ste hulu. Što vam se čini?« Oni svi presudiše da zaslužuje smrt.

I neki stanu pljuvati po njemu, zastirati mu lice i udarati ga govoreći: »Proreci!« I sluge ga stadoše pljuskati.

I dok je Petar bio dolje u dvoru, dođe jedna sluškinja velikoga svećenika; ugledavši Petra gdje se grije, upre u nj pogled i reče: »I ti bijaše s Nazarećaninom, Isusom.« On zanijeka: »Niti znam niti razumijem što govoriš.« I iziđe van u predvorje, a pijetao se oglasi. Sluškinja ga ugleda i poče opet govoriti nazočnima: »Ovaj je od njih!« On opet nijekaše. Domalo nazočni opet stanu govoriti Petru: »Doista, i ti si od njih! Ta Galilejac si!« On se tada stane kleti i preklinjati: »Ne znam čovjeka o kom govorite!« I odmah se po drugi put oglasi pijetao. I spomenu se Petar one besjede, kako mu ono Isus reče: »Prije nego se pijetao dvaput oglasi, triput ćeš me zatajiti.« I briznu u plač.

Odmah izjutra glavari svećenički zajedno sa starješinama i pismoznancima – cijelo Vijeće – upriličili su vijećanje pa Isusa svezali, odveli i predali Pilatu. I upita ga Pilat: »Ti li si kralj židovski?« On mu odgovori: »Ti kažeš.« I glavari ga svećenički teško optuživahu. Pilat ga opet upita: »Ništa ne odgovaraš? Gle, koliko te optužuju.« A Isus ništa više ne odgovori te se Pilat čudio.

O blagdanu bi im pustio uznika koga bi zaiskali. A zajedno s pobunjenicima koji u pobuni počiniše umorstvo bijaše u okove bačen čovjek zvani Baraba. I uziđe svjetina te poče od Pilata iskati ono što im običavaše činiti. A on im odgovori: »Hoćete li da vam pustim kralja židovskoga?« Znao je doista da ga glavari svećenički bijahu predali iz zavisti. Ali glavari svećenički podjare svjetinu da traži neka im radije pusti Barabu. Pilat ih opet upita: »Što dakle da učinim s ovim kojega zovete kraljem židovskim?« A oni opet povikaše: »Raspni ga!« Reče im Pilat: »Ta što je zla učinio?« Povikaše još jače: »Raspni ga!« Hoteći ugoditi svjetini, Pilat im pusti Barabu, a Isusa izbičeva i preda da se razapne.

Vojnici ga odvedu u unutarnjost dvora, to jest u pretorij, pa sazovu cijelu četu i zaogrnu ga grimizom; spletu trnov vijenac i stave mu na glavu te ga stanu pozdravljati: »Zdravo, kralju židovski!« I udarahu ga trskom po glavi, pljuvahu po njemu i klanjahu mu se prigibajući koljena. A pošto ga izrugaše, svukoše mu grimiz i obukoše mu njegove haljine.

I izvedu ga da ga razapnu. I prisile nekog prolaznika koji je dolazio s polja, Šimuna Cirenca, oca Aleksandrova i Rufova, da mu ponese križ. I dovuku ga na mjesto Golgotu, što znači Lubanjsko mjesto. I nuđahu mu piti namirisana vina, ali on ne uze.

Kad ga razapeše, razdijele među se haljine njegove bacivši za njih kocku – što će tko uzeti. A bijaše treća ura kad ga razapeše. Bijaše napisan i natpis o njegovoj krivici: »Kralj židovski«. A zajedno s njime razapnu i dva razbojnika, jednoga njemu zdesna, drugoga slijeva.

Prolaznici su ga pogrđivali mašući glavama: »Ej, ti, koji razvaljuješ Hram i sagradiš ga za tri dana, spasi sam sebe, sidi s križa!« Slično i glavari svećenički s pismoznancima rugajući se govorahu jedni drugima: »Druge je spasio, sebe ne može spasiti! Krist, kralj Izraelov! Neka sad side s križa da vidimo i povjerujemo!« Vrijeđahu ga i oni koji bijahu s njim raspeti.

A o šestoj uri tama nasta po svoj zemlji – sve do ure devete. O devetoj uri povika Isus iza glasa: »Eloi, Eloi lama sabahtani?« To znači: »Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio?« Neki od nazočnih čuvši to govorahu: »Gle, Iliju zove.« A jedan otrča, natopi spužvu octom, natakne na trsku i pruži mu piti govoreći: »Pustite da vidimo hoće li doći Ilija da ga skine.« A Isus zavapi jakim glasom i izdahnu.

I zavjesa se hramska razdrije nadvoje, odozgor dodolje.

A kad satnik koji stajaše njemu nasuprot vidje da tako izdahnu, reče: »Zaista, ovaj čovjek bijaše Sin Božji!«

Izdaleka promatrahu i neke žene: među njima Marija Magdalena i Marija, majka Jakova Mlađega i Josipa, i Saloma – te su ga pratile kad bijaše u Galileji i posluživale mu – i mnoge druge koje uziđoše s njim u Jeruzalem.

A uvečer, budući da je bila Priprava, to jest predvečerje subote, dođe Josip iz Arimateje, ugledan vijećnik, koji također iščekivaše kraljevstvo Božje: odvaži se, uđe k Pilatu i zaiska tijelo Isusovo. Pilat se začudi da je već umro pa dozva satnika i upita ga je li odavna umro. Kad sazna od satnika, darova Josipu tijelo. Josip kupi platno, skine tijelo i zavije ga u platno te položi u grob, koji bijaše izduben iz stijene. I dokotrlja kamen na grobna vrata. A Marija Magdalena i Marija Josipova promatrahu kamo ga polažu.

Riječ Gospodnja.

Podijelite: